Стаття Френсіса М. О'Доннелла, Координатора системи ООН в Україні та Постійного представника ПРООН про новий звіт Комісії «Блакитної стрічки» «Держава та громадянин: виконуючи обіцянки» b_86_130_16777215_00_images_content_news_770.jpg Стаття Френсіса М. О'Доннелла, Координатора системи ООН в Україні та Постійного представника ПРООН про новий звіт Комісії «Блакитної стрічки» «Держава та громадянин: виконуючи обіцянки»
b_180_0_16777215_00_images_content_news_770.jpg
Черговий звіт Комісії «Блакитної стрічки» - «Держава та громадянин: виконуючи обіцянки» є більш, ніж своєчасним. Інакше бути не могло. Третій у серії, він припадає на нинішній етап бурхливого політичного розвитку й дебатів про політику, коли напрямки майбутнього розвитку України, здається, піддаються сумніву як вдома, так і за кордоном.
Цей звіт призначений до уваги, насамперед, Президента, Уряду і Верховної Ради, а також судової влади, засобів масової інформації та громадянського суспільства, місцевих громад. Копії звіту отримає кожна урядова установа. Ми також поділимося ним з депутатами, суддями, фахівцями й багатьма іншими. Цей звіт також розміщений в Інтернеті, щоб доступ до нього мали кожен ВУЗ, кожне підприємство, щоб його могли побачити в кожному Інтернет-кафе.
Загалом, звіт є українським, „зробленим в Україні”, для внутрішнього використання, а не черговим підручником з-за кордону. Він є продуктом ретельного аналізу та синтезу українських реалій, який було зроблено переважно українськими експертами. Документ чітко орієнтовано на розбудову українського майбутнього. Водночас, до підготовки звіту було долучено найкращий міжнародний досвід. Він писався у співробітництві із зовнішніми партнерами, як експертами, так і глобальними організаціями, та у найкращих традиціях ООН, коли підтримується національний потенціал та національні пріоритети розвитку.
Звіт також є продуктом багатосторонніх консультацій, до яких були залучені всі основні політичні партії та органи влади. Саме тому звіт може стати основою у розбудові політичного консенсусу. Також, цей продукт відрізняється від програми будь-якої політичної партії тим, що тверезо оцінює реалії і пропонує найкращі способи розвитку незалежно він геополітичних розкладів та уподобань.
Так само, як і попередні, цей звіт є результатом унікального співробітництва незалежної команди кращих національних і міжнародних експертів. Близько сорока різних, здебільшого українських, але й іноземних фахівців, багато з яких є провідними у своїх галузях, підготували цей звіт у формі стислого і змістовного резюме практичних знань. Вагомий внесок у роботу над документом зробили різні національні установи, а також Всесвітня організація охорони здоров’я, Міжнародна організація праці, Світовий банк, Міжнародний валютний фонд, Міжнародна фінансова корпорація та Програма розвитку ООН. Звіт є відображенням широкого консенсусу аналітичних центрів та міжнародної спільноти.
Документ складається з чотирьох глав, що охоплюють питання держави та інститутів, економіки та фінансів, бізнесу та інвестицій, соціальної солідарності. Він пропонує набір чітких рекомендацій не тільки до уваги законодавців, але й для суспільства.
Не менш важливо, що з глобальної та національної точок зору рекомендовані заходи сприятимуть повному досягненню Україною Цілей розвитку тисячоліття, особливо тих, де нинішні здобутки і тенденції могли б бути кращими, наприклад, у сфері охорони здоров'я, яка конче потребує реформування.
З часом демократичне та економічне зростання дозволить Україні стати потужним партнером, який надаватиме офіційну допомогу для розвитку менш забезпеченим країнам. Саме тому ПРООН і система ООН займаються розбудовою національного потенціалу для розроблення та впровадження таких реформ.
У багатьох питаннях національна політика вже вироблена і узгоджена. То навіщо сьогодні випускати цей звіт? Відповідь дуже проста: тому що країна, економіка й політика впродовж двох останніх років змінилися. Більше того, ми вступили в епоху прискорених глобальних змін: у наступні 10 років у світі з’явиться 1 мільярд нових споживачів, оскільки багато людей в країнах, що розвиваються, викараскаються з бідності. Отже, для України відкриваються величезні можливості. Але й ризики теж існують.
Проблема України не в тому, що не вистачає знань у окремих галузях, а в тому, що немає широкого міжпартійного політичного зобов‘язання втілювати погоджений пакет взаємопов‘язаних заходів. Цей звіт надає комплексну оцінку зв‘язків між різними елементами, а також осмислені пояснення впливу одного елемента на інший. Він також показує, як комплексний пакет заходів можна оптимізувати з урахуванням питань конституційності, демократичної рівності, прав людини, політичної єдності, макроекономічної та фіскальної стабільності, соціальної солідарності та міжнародного співробітництва. Цей звіт з‘явився тому, що необхідно поширювати розуміння взаємодоповнюваності цих заходів.
Друга проблема – колосальний розрив, що часто існує між риторикою й діями, обіцянками та їх виконанням, намірами й можливостями. Саме через це, на жаль, падає суспільна довіра до державних установ, підвищується політична апатія, зростає корупція та, зрештою, виникає небезпека пригнічення та бідності.
Третя й, напевно, найзначніша проблема – це слабкість зусиль, спрямованих на підтримку, поглиблення й розширення «духу Майдану» та побудови потужної політичної й загальнонародної спільноти, що підтримує реформи. Тому Україна має докладати зусиль для інформування громадськості щодо необхідності системних, розрахованих на серйозні наслідки реформ. Необхідна критична маса попиту на ці реформи у громадянському суспільстві, як це було на Майдані два роки тому, й попиту на підзвітність, непідкупність та ефективність держави.
Свобода слова й незалежні ЗМІ зараз на підйомі, але досі бракує більш активного громадянського суспільства і неурядових організацій. Можна думати, що демократичні перетворення, розпочаті Майданом, незворотні. Але дозволити собі політичне самовдоволення ми не можемо.
Перемога народу на Майдані повинна досягти всіх регіонів України, особливо тих, де малі підприємства, ЗМІ та організації громадянського суспільства ще побоюються утисків. Категорично не можна робити нічого, що могло б стримувати або обмежувати розвиток міцного громадянського суспільства в Україні, пов'язаного з міжнародним громадським рухом й задіяного у розвитку глобальної демократії для громадян. Стримування цього розвитку було б недемократичним кроком, який суперечить духу всесвітнього консенсусу щодо значення і змісту демократії, відображеному 6 років тому у Декларації тисячоліття.
Отже, звіт торкається й цих питань: не тільки економічної демократії, від гострого дефіциту якої потерпає Україна, але й політичної демократії, а також того, чому зв'язок між двома цими елементами важливий для досягнення соціальної солідарності. Стабільність і реформи – це не протилежні поняття; неможливо досягти стабільності без запровадження важливих реформ на користь всіх українців. Потрібно робити вибір, краще заздалегідь, а не тоді, коли буде пізно. Мудрий вибір – не задля корисливих інтересів, а вибір, вигідний для країни, а не для чиєїсь кишені.
Перед посадовцями повинні ставитися найвищі вимоги. Саме на це, і не менше, заслуговують громадяни від своїх обранців. Тому для політиків і вищих посадових осіб це унікальна можливість вибрати: або бути корумпованими, а згодом забутими чи підданими переслідуванню; або працювати самовіддано, мужньо, героїчно, історично, і їх запам'ятають за розрив з минулим, за відновлення суспільної довіри й чесності.
Мова йде про політичний діалог і підзвітність держави. Мова йде про відкриті, вільні й прозорі суспільні консультації, участь народу в прийнятті рішень. Мова йде про підтримку віри суспільства в чесність державних службовців і справжніх професіоналів. Мова йде про участь парламенту і якість публічного діалогу при виробленні національної стратегії. Мова йде нагляд з боку ЗМІ, як вартових суспільних інтересів. Мова йде про обіцянки й про те, як перетворити їх у зростаючі результати та добробут. Мова йде про людей, сім'ю, дітей та майбутнє. Мова йде про потреби та прагнення України й про те, як оптимально задовольнити їх заради процвітання України.
І, звичайно, ми сподіваємося, що мова йтиме і про якість аналізу, характер партнерства, життєву важливість діалогу, необхідність навчатися разом, невідворотність консенсусу, масштаби впливу, глибину наслідків, цінність змін і оптимізацію траєкторії руху України до серця Європи.
Це – можливість українця відповісти на виклики України, вирішуючи її першочергові потреби та реалізуючи її життєво важливі інтереси. До того ж, в епоху глобалізації жодна держава не самотня, і це також нагода прискорити наближення до Європи – щоб Україна не лише знаходилася у географічному центрі, але й, що важливіше, була духовним, моральним і матеріальним центром для цивілізації і майбутнього Європи, і була важливим гравцем у світі.
*******
Звіт Комісії «Блакитної стрічки» «Держава та громадянин: виконуючи обіцянки» ви знайдете тут.